Tvingas att välja bort tåget
2024-10-25
Affärsresenärer tvingas välja flyg och bil eftersom det inte går att boka tågbiljetter. SJ:s nya bokningssystem saknar en rad viktiga funktioner, skriver Didrik von Seth, Svenska Resebranschföreningen.
När SJ för några år sedan inledde processen med att byta bokningssystem, gjordes det för att anpassa vårt svenska system till den europeiska tågtrafiken och för att underlätta möjligheten att boka biljetter utrikes. Men i sin iver med att anpassa oss till Europa, har fokus på den svenska inrikestrafiken försummats. När det nya systemet nyligen lanserades var det långt ifrån klart och en rad viktiga funktioner fattades, exempelvis att boka nattåg, sälja årskort eller boka in personer med funktionsnedsättning. Det går inte heller att placera funktionshindrade personer på en handikapplats eller allergiker i en djurfri salong. Bristerna i det nya systemet gör att reseföretag inte kan boka tågbiljetter till sina affärsresekunder, som de enligt avtal är ålagda att göra.
Svenska Resebranschföreningen (SRF) reagerar nu kraftigt och menar att det är oansvarigt att lansera ett system som inte är funktionellt. Att ett affärsreseföretag inte kan sälja en tågresa med SJ, är orimligt. Det som kanske är mest oroväckande är oklarheten bland de inblandade om vem som faktiskt bär ansvaret för problemen och när de kan vara lösta. Nu kräver SRF att SJ, Silver Rail och Samtrafiken tar fram en gemensam handlingsplan där det tydligt framgår när våra svenska reseföretag kan boka tågresor igen.
Reseföretagens stora kunder är ofta våra svenska myndigheter som i sina upphandlingar har specificerat tåget som ett prioriterat färdmedel, för att minska Co2-utsläpp i samband med resor i tjänsten. Ett krav som är svårt att uppfylla, när serien av incidenter för vårt rälsbaserade resealternativ aldrig sinar.
Källa: Di